Hoofdpijn therapie

Vrij van Hoofdpijn!

HOOFDPIJN THERAPIE (10-12 consulten): resultaat volledig klachtenvrij of een vermindering van 80-100% bij spanningshoofdpijn.

Hoofdpijn ontstaat door een overprikkeling van het prikkelverwerkingssysteem.
Hoofdpijn is de meest voorkomende klacht bij de huisarts samen met hoesten en verkoudheid. Mensen behandelen hun hoofdpijn in de meeste gevallen zelf d.m.v. pijnmedicatie. In het geval van regelmatige hoofdpijn is dit echter symptoombestrijding en leid juist tot een verergering van het klachtenbeeld.

pijnstillers zijn slechts symtoombestrijders

Verschillende soorten hoofdpijn

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van hoofdpijn, zoals het plaatje hieronder laat zien en de meest voorkomende zijn: spanningshoofdpijn (30-78%), migraine (16%) en cervicogene hoofdpijn (20% van alle chronische hoofdpijn). Daarnaast is er ook medicatieafhankelijke hoofdpijn. Deze vorm is gek genoeg hoofdpijn als bijwerking van het innemen van (te veel) medicatie (ter bestrijding van hoofdpijn). Dat er verschillende soorten hoofdpijn zijn te onderscheiden betekend niet dat je maar één soort kunt hebben. Je kunt verschillende soorten hebben die elkaar kunnen versterken of in elkaar overlopen.

Triggerpoints en leren voelen

De therapie richt zich bij alle vormen van hoofdpijn op het versterken van de lokale nek- en schouderbladspieren. Het ontspannen van de overbelaste nek- rug- hals- en borstspieren. Het verhelpen van triggerpoints, zie onderstaande plaatje en het leren ontspannen houden van deze spieren door het vergroten van lichaamsbewustzijn. Daarnaast leren wij u aan hoe je zowel overprikkeling als je persoonlijke grenzen kan leren herkennen, kan leren voelen en kan leren respecteren. Soms spelen andere overbelaste structuren ook een rol in het verlagen van de drempel voor hoofdpijn zoals gespannen kaakspieren.

Migraine

Migraine: veel (maar niet alle) mensen met migraine hebben ook last van nekpijn. Wij bieden goede therapie voor migraine. Binnen 10-20 consulten zijn de klachten onder controle of verdwenen. Binnen de aanvullende verzekering wordt deze therapie volledig vergoed.