Slaap therapie

Wat je overdag zaait oogst je ’s nachts

 

Wat is een slaapverstoring?

‘Wat je overdag zaait oogst je ’s nachts’ wordt gezegd om uit te leggen dat de wortels van het slaapprobleem niet gezocht moeten worden in de nacht, maar in het gedrag overdag. Onze slaap is namelijk sterk afhankelijk van bioritmen. Deze bioritmen kun je overdag beïnvloeden, zowel positief als negatief. Slaapproblemen kunnen bestaan uit: problemen met inslapen, doorslapen, te vroeg wakker worden en niet uitgerust wakker worden.

Hoeveel komt slaapverstoring voor?

Wist u dat bijna 25% van de Nederlanders van 25 jaar en ouder slaapproblemen had in 2018. Van de mensen die slaapproblemen hebben, zegt 40% dat ze zó slecht slapen dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Ze hebben last van bijvoorbeeld concentratieproblemen, vergeetachtigheid of een slecht humeur.

10% van de Nederlandse bevolking lijdt aan slapeloosheid, ook wel insomnia genoemd. Bij de meeste mensen is de klacht kortdurend en heeft het te maken met tijdelijke stress, heftige emoties of kortdurende lichamelijke ziekten. In 40% van de gevallen vervallen kortdurende klachten in langdurende klachten zonder behandeling. Van chronische slapeloosheid spreken we als de klachten 3 of meer nachten per week voorkomen en die langer dan 3 weken aanhouden.

Bekijk de onderstaande fysiovideo over slaap, slaapverstoring en de onderliggende bioritmen.

Hoe werkt Slaaptherapie?

De slaaptherapie zal bestaan uit een uitgebreid vraaggesprek en onderzoek waaruit moet blijken om welk type slaapprobleem het gaat. Door het bijhouden van een slaapdagboek en het invullen van specifieke vragenlijsten krijgen we samen een helder beeld van de knelpunten. Belangrijk is om eerst heel bewust te worden wat de oorzaken zijn van de problemen. Dit kan te maken hebben met ingeslepen gewoonten, gedrag en overtuigingen. Vervolgens kunnen er verschillende veranderingen worden gekozen om de slaap te optimaliseren (zie de tabel met uitleg van hormonen bij optimalisatie).

Oorzaken van slaapverstoring

De oorzaken kunnen worden teruggevoerd naar de volgende categorieën (uiteraard kan er een combinatie van de verschillende categorieën aanwezig zijn in uw slaapverstoring):
– Lichamelijke spanning: niet in staat zijn om lichamelijk te ontspannen.
– Druk hoofd/ piekeren: niet in staat zijn om de dag goed af te sluiten en een veilig gevoel te creëren.
– Slaap belemmerende overtuigingen, zoals: ‘ik heb maar 5 uur slaap nodig’, ‘ik kan er niets aan veranderen’
– Slechte slaaphygiëne: verkeerd gebruik van: koffie, roken, telefoon/beeldscherm, alcohol, slaap/ kalmeringsmiddelen (overdag, in de avond en in bed).

Relatie tussen een verstoorde slaap en ziekte

Onze slaap zorgt ervoor dat we afweerstoffen aanmaken die ons beschermen tegen bacteriën en virussen. Wie een chronisch slaapgebrek heeft, kent een zwakker afweersysteem en dalende immuniteit, waardoor hij of zij vatbaarder is voor ziektes en chronische aandoeningen. We denken hierbij aan verkoudheden, griep en koortsblaasjes. In extreme gevallen kan aanhoudend slaapgebrek het chronisch vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie in de hand werken.

Een slechte slaapkwaliteit verhoogt ook aanzienlijk het risico op ontstekingen, rugklachten en blessures. Wie een regelmatig slaappatroon heeft en voldoende slaapt, wordt volgens onderzoeken niet alleen minder snel ziek, maar zou ook sneller herstellen van blessures en ziektes dan iemand die onvoldoende slaapt.

Naast het negatief effect op de immuniteit en het afweersysteem tonen studies ook aan dat er een oorzakelijk verband kan bestaan tussen slaapgebrek, immuniteitsproblemen en obesitas, hypertensie (hoge bloeddruk) en/of diabetes.

Overige gevolgen van een verstoorde slaap

Welke hormonen spelen een rol?

In de bovenstaande fysiovideo over slaap kunt u zien welke factoren van invloed zijn op een verstoorde slaap en welke destructieve gevolgen dat kan hebben. U ziet dat de slaap gereguleerd wordt door een aantal hormonen die beïnvloed kunnen worden door uw omgeving en uw gedrag. De belangrijkste hormonen voor de slaap zijn Cortisol, Melatonine en Adenosine. In de tabel hieronder ziet u de functie van deze hormonen met betrekking tot slaap en welke algemene adviezen hieruit worden afgeleid.

 

Graag horen wij of u uw slaap wilt optimaliseren doormiddel van slaaptherapie. U kunt contact met ons opnemen voor aanvullende vragen en voor het starten van een behandeling. Wij wensen u een goede nachtrust.

 

 

 

 

 

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

CHRONISCHE KLACHTEN

Chronisch klachten/ onwelbevinden Het kaartenhuismodel De verbinding tussen vier domeinen van het menselijk welbevinden staat in het kaartenhuismodel centraal. Onderstaande illustratie geeft inzicht in de samenhang […]

De weg naar herstel

Natuurlijk herstel Een blessure of klacht gaat meestal voorbij zonder hulp van de fysiotherapeut. Dit komt door het natuurlijk herstel van ons lichaam. Onder de juiste […]